mandag 21. oktober 2013

Dag 21 – The Possession


Dagens film er den amerikanske filmen The Possession fra 2012 . Filmen er regissert av Ole Bornedal og har Madison Davenport, Natasha Calis, Kyra Sedgwick og Jeffrey Dean Morgan i hovedrollene.


Synopsis: Clyde og Stephanie er skilt, og Clyde har akkurat skaffet seg et flunkende nytt hus som døtrene kan boltre seg i, de få gangene han har dem. Etter å ha plukket opp en mystisk gammel trekasse på et loppemarked, blir yngstedatteren Emily sakte men sikkert forandret. Først er det bare små endringer i personlighet, men raskt blir hun både voldelig og utagerende 

 
Trailer


The Possession var et såkalt impulskjøp. Jeg husket å ha sett traileren for denne før en annen film jeg så for en stund tilbake, og den så ganske underholdende ut. Dermed ble den valgt ut til å representere bokstaven P i årets festival.


Filmen er regissert av danske Ole Bornedal som er best kjent for å laget den beste danske skrekkfilmen gjennom alle tider nemlig: Natevagten. Han regiserte forøvrig også den amerikanske remaken Nightwatch som er bassert på samme manus. Men Possession er hans første forsøk på en amerikansk film som han ikke har laget fra før, for å si det slik.


Filmen er bassert på en artikkel av LA Times skribent Leslie Gornstein som var kalt «Jinx In The Box». Denne omhandlet en Dybbuk Box som ble bragt til America av en Holocoust overlevende, for så å bli levert rundt til forskjellgie mennesker som alle hadde dårlige opplevelser rundt denne boksen. 

 

For de som ikke har hørt om Dybbuk før (slik som meg) så kan dere lese dere litt opp om emnet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dybbuk


Jeffrey Dean Morgan har alltid vært en pålitelig B-skuespiller i mine øyne. Han har sjelden en dårlig filmopptreden, men han er ikke helt kjent nok til å få de største filmrollene. Her spiller han glimrende i rollen som Clyde og dette er nok den beste rollen jeg har sett han i til nå. 

 
Historien i filmen er nok ikke den mest originale, men den fungerer greit nok. Filmen henter mye inspirasjon fra The Exorcist, men jeg tenker sånn at hvis man først skal låne elenmenter fra en film er det like godt å låne de fra en av de beste skrekkfilmene som er laget. 

 
Filmen starter kanskje litt tregt og oppbyggende, men ca halvveis tar filmen seg stort opp. Man må på en måte sette hjernen litt i ventemodus når man ser en film som dette føler jeg. Personlig liker jeg best det jeg kaller «naturlige» filmer, uten så mye form for unaturlige fenomener og så videre, men om jeg først innstiller hjernen på at det er det den skal få oppleve får jeg en bedre opplevelse ut av det. 

 
 
En ting som irriterer meg er at det for ofte klippes til «sort» . Dette er hvor det skjer en handling i filmen også klippet det over til en sort skjerm, før man går videre ett annet sted i filmen. Jeg forstår at dette er en enkel og billig måte å gjøre ting på, men det ødelegger noe av kontinuiteten i filmen. 


Som sagt ikke den mest originale filmen i verden, men helt ok om man har sansen for alle de forskjellige Excorsist-liggende filmene som har kommet den siste tiden. 

 
 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar