lørdag 31. oktober 2009

Dag 30 - 30. Oktober: Halloween (2007)





Halloween (2007) er en remake av Halloween (1978) laget av Rob Zombie. Hovedrolleinnehavere i filmen er blant andre Malcolm MacDowell, Scout Taylor-Compton, Daeg Faerch, Tyler Mane og Danielle Harris (Som faktisk spilte Jamie Lloyd i Halloween 4 & 5). I tilegg har Zombie (ikke overaskende) fått plass til en del av sine "faste" skuespillere som Sheri Moon Zombie, Wiliam Forsythe, Bill Moseley, Sid Haig og Leslie Easterbrook.

Kort sammendrag:
After being committed for 17 years, Michael Myers, now a grown man and still very dangerous, escapes from the mental institution (where he was committed as a 10 year old) and he immediately returns to Haddonfield, where he wants to find his baby sister, Laurie. Anyone who crosses his path is in mortal danger.



Denne filmen er både fansen og kritikserne sterkt uenige om. Det virker som om man enten hater filmen intenst, eller så liker man den. Som stor fan av den originale Halloween (som sannsynligvis kan kalles favorittfilmen min) så hadde jeg ikke helt den store trua på denne filmen. Når jeg fikk vite at det var Rob Zombie som skulle ha regien ble jeg faktisk litt lettet. Hans 2 tidligere filmer House Of 100 Corpses , som var ganske bra, og The Devils Rejects, som er godt oppe på min Top-10-favorittfilmer gjorde at jeg trodde dette kunne bli ganske bra.



Filmen er veldig forskjellig fra originalen, men det er på ingen måte (slik jeg ser det) noe negativt. Joda Zombie forandrer mye på historien og vi får mer bakgrunnshistorikk om karakterne, men jeg likte dette veldig godt.



Skuespillerene gjør en meget god jobb, historien er god, og filmen har denne "Halloween-følelsen" som originalen har.



En glimrende remake og sannsynligvis den nest beste moderne remaken jeg har sett (kun slått av The Texas Chainsaw Massacre).



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar